tisdag 2 december 2014

Ledarskap i klassrummet

I förstelärargruppen läser och arbetar vi med boken Ledarskap i klassrummet av John Steinberg. Boken handlar mycket om att man kan vara både lärare och modern pedagog. Steinberg tycker att ett fast ledarskap är en förutsättning för att var en god lärare då den goda läraren sätter ramar i klassrummet och skapar ett gynnsamt inlärningsklimat.

Jag tycker själv att de första 10 kapitlen av boken var både inspirerande och lärorika. Detta är verkligen en praktiskt handbok som alla lärare kan följa. Mycket av min entusiasm beror troligtvis på att mina och Steinbergs tankar om hur man ska förhålla sig i klassrummet är väldigt lika. Jag tycker liksom Steinberg att en lärare ska även vara en ledare. Att läraren ska var lyhörd, flexibel, ta hänsyn till elever men ändå som representant för gruppen och med guppens bästa för ögonen vara den som tar besluten och bestämmer.

Som redan nämnts tycker jag de 10 första kapitlen var fulla av handfasta tips och tänkvärda exempel på situationer som kan uppstå. Medan jag läste kom jag ofta på mig själv med att fundera över och dra paralleller till situationer jag själv upplevt, både som elev och som lärare. Många av tipsen jag fick i boken har jag redan testat i klassrummet. Jag önskar jag kunde säga att allt var med framgång, men så har det naturligtvis inte blivit. En del saker gick bra och några gick lite sämre. Det viktiga är kanske inte att allt inte blev perfekt utan att jag utmanat mig själv i min lärarroll för att bli bättre. För att ta sig framåt måste man våga pröva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar