tisdag 2 december 2014

Hemlärande:De första minuterna

Till nästa träff har vi som uppgift att titta på hur vi inleder en lektion. Vad har jag för rutin som säger till eleverna att "nu börjar vi lektionen". En väldigt spännande uppgift visade det sig.

Jag började med att själv fundera kring starten på lektionen. Nu önskar att jag kan presentera att jag hade en tydligt uttänkt och väl medveten strategi för att få eleverna uppmärksamma på att lektionen börjat och vad de ska förväntas göra. Ett riktigt skolexempel såsom i filmen som hör till kapitel 7 i Ledarskap i klassrummet. Tyvärr kan jag inte det.

Eftersom jag är NO lärare och arbetar på högstadiet så rör jag mig i flera olika salar och det är inte ofta jag har två lektioner direkt efter varandra i samma sal. Jag har ingen tid att skriva på tavlan innan eleverna kommer, istället står eleverna utanför och rasar in tillsammans med mig. Förutsättningarna för en bra start på lektionen är kanske inte optimala. 

När jag funderat en stund och inte kommit på hur jag gör för att starta tog jag hjälp av eleverna. Roligt var att de direkt kunde säga vad jag gjorde. -Du stänger dörren, ställer dig bakom katedern och öppnad datorn och säger "då ska vi se vilka som är här idag", då vet man att vi börjar. Självklart har de rätt. Precis så gör jag. Jag kom till och med på mig själv att göra likadant när jag hade en grupp på 5 elever på elevens val. 

I boken kan man läsa om vad läraren bör göra för att skapa arbetsro och få eleverna att komma igång snabbt. 
  • Hon är på plats i god tid..
  • Hon är väl förberedd. 
  • Hon har en genomtänkt struktur. 
  • Det är tydligt att hon vet vad hon vill. 
  • Hon tar ansvar för situationen. 
  • Hon har skapat en rutin. 
  • Hon utnyttjar sina ögon, sina gester och sin hållning för att vägleda eleverna uppmärksamhet. 
  • Hon använder inga onödiga ord.
  • Hennes kropp visar energi, glädje och engagemang, vilket påverkar elevernas attityder till vad som kommer.
Nästa steg är att tänka över hur jag ska förändra min start för att den ska bli bättre. Jag tänkte börja med att hälsa på hos några kollegor för att se hur de gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar